• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Jazz Orchestra of the concertgebouw

'de beste bigband van Europa'

  • Concerten
  • Talent & Educatie
    • JONG JOC
      • Bandleider Maartje Meijer
      • Veelgestelde vragen
    • JOC BigBand Academy
    • Jazz Orchestra gaat Vreemd
    • Arrangers Project
  • Speciale projecten
    • Hollands Maandblad x JOC
    • Composer in Residence: McNeely
    • Dutch Jazz Heritage
    • Kaseko Time – The Story
  • Albums
    • The Jazz Influencers
    • Wonderful Christmastime
    • Crossroads
  • Over ons
    • Musici
    • Organisatie
    • Pers-beeld-geluid
  • Webshop
  • Steun ons

Over ons 2

Bigband of the future – connecting through jazz

‘contemporary big band jazz cannot be played much better‘
‘the Dutch response to modern jazz ensembles’

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw heeft de big band muziek in Nederland op de kaart gezet. Sinds 1999 vormen we de ruggengraat van de jazzprogrammering van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam, naast vele andere podia in Nederland, met vele tienduizenden bezoekers per jaar. We zien het als ons taak ons culturele erfgoed van bijna een eeuw Nederlandse jazz toegankelijk te maken voor nieuwe generaties en tegelijkertijd ons te richten innovatie en nieuwe muziek.

[read more]

Diverse malen werd het Jazz Orchestra of the Concertgebouw tot de beste en meest swingende Nederlandse big band uitgeroepen en sinds de lancering van ons nieuwe album Crossroads wordt dat ruimschoots bevestigd door zowel het enthousiasme van ons publiek als dat van de nationale en internationale pers.

Pers
Over ons album Crossroads schrijft de pers:

  • Een omwentelend dubbelalbum – Amanda Kuyper, NRC Handelsblad
  • Een van de beste albums die er ooit binnen de Nederlandse jazz zijn verschenen – Cyriel Pluijmakers, Jazzenzo
  • The JOC is a world-class orchestra, and contemporary big band jazz cannot be played much better – Jack Bower, All About Jazz (USA)
  • Without a doubt the Jazz Orchestra of the Concertgebouw is the Dutch response to modern jazz ensembles such as the Maria Schneider Big Band or the WDR Big Band – Detlef Ott, The Gazette (Duitsland)

klik hier voor meer recensies en quotes over Crossroads

Prijzen en onderscheidingen
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw werd in 1999 genomineerd voor de cd Festival en ontving in 2010 de Edison Jazz&World voor de cd Blues for the Date, met Peter Beets.
Dat laatste album werd tevens uitgeroepen tot een van de beste ‘large ensemble albums of 2010’ door het gezaghebbende magazine All About Jazz New York. Oprichter Henk Meutgeert werd in 1999 door het North Sea Jazz Festival onderscheiden met de Bird Award en was de eerste Nederlander die de Concertgebouw Award ontving (2016).

Internationaal
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw staat ook internationaal in hoog aanzien. Bijna ieder jaar wordt er dan ook ergens op de wereld opgetreden. Tijdens die concerten speelt het Jazz Orchestra zowel de eigen Nederlandse jazz als ook het internationale jazz erfgoed. Daarbij soms wel en soms niet ondersteund door solisten van internationale klasse. De laatste jaren trad het orkest op in Jakarta, Shanghai, Shenzhen, Guangzhou, Boedapest, Brussel, Kaapstad, Java, Wenen, Vilnius, Klaipeida, Tokio, Mishima en Beijing. In de Wereldtournee 2010 werden onder andere Santiago de Chili, Buenos Aires, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Mexico City en Macau aangedaan.
Voor 2019 staan de VS, Europa en China op het programma.

Clubtours
Vanaf 2016 is het Jazz Orchestra regelmatig te horen op de Nederlandse pop podia. De eerste Clubtour, met de legendarische Hammond B3 speler Dr. Lonnie Smith was zo succesvol dat dit een vast onderdeel van ons aanbod is geworden. Het orkest combineert jazz, funk, soul en rhythm&blues in wervelende shows met zangeressen als Berget Lewis, Shirma Rouse, Pink Oculus, Fay Claassen en Sabrina Starke.
bekijk hier ons archiefmateriaal

Nederlands jazzerfgoed
Het orkest ziet het als zijn taak ons culturele erfgoed, van bijna een eeuw Nederlandse jazz, toegankelijk te maken voor nieuwe generaties en verder te ontwikkelen, onder meer door nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met telkens nieuwe generaties (jazz) musici. Orkesten als de Skymasters, Boy’s Bigband, Willem Breuker Kollektief en het ICP zijn belangrijke inspiratoren geweest. Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw voerde, naast werk van Meutgeert ook werk uit van Nederlandse arrangeurs als Rob Pronk, Frans Elsen, Jerry van Rooyen en Boy Edgar en werkte samen met Nederlandse componisten als Misha Mengelberg, Willem Breuker en Theo Loevendie.

Nieuwe muziek en nieuwe generaties jazzmusici
Naast de erfgoed functie van het orkest, richt het artistieke beleid zich ook nadrukkelijk op innovatie en nieuwe muziek. In de afgelopen jaren werd gewerkt aan een omvangrijke bibliotheek met nieuwe arrangementen en composities, veelal van Nederlandse componisten en arrangeurs. De afgelopen jaren zijn bovendien speciale concertseries ontwikkeld zoals Rhythm Changes, JOC Jazz Factory en het JOC gaat Vreemd. Daarnaast participeert het Jazz Orchestra in een belangrijk samenwerkingsverband met het Conservatorium van Amsterdam, in de zogenaamde Jazz Academy: jonge bijna afgestudeerde topmusici worden geschoold in het spelen in en met een bigband en begeleid door onze ervaren musici naar het daadwerkelijk spelen voor publiek. Talentontwikkeling en muzikale innovatie staan centraal.

Gastsolisten van wereldklasse
Het Jazz Orchestra werkte en werkt regelmatig samen met gastsolisten van wereldklasse, waaronder Toots Thierlemans, Kurt Elling, José James, Chick Corea, Branford Marsalis, Oleta Adams, Benny Golson, Christian Scott, Roy Hargrove, Patti Austin, Dr. Lonnie Smith, Georgie Fame en nationale artiesten als Caro Emerald, Trijntje Oosterhuis, Fay Claassen, Sabrina Starke,Berget Lewis, Ruben Hein, Mathilde Santing, het ZO! Choir en vele anderen.

Achtergrond
De afgelopen 20 jaar hebben we op veel grotere en kleinere podia en festivals gespeeld en gewerkt met tientallen arrangeurs en solisten, steeds onder hetzelfde motto: connecting through jazz. Vanaf 1999 draagt het orkest, op initiatief van de toenmalige directeur Martijn Sanders, de naam van het Koninklijk Concertgebouw, de enige concertzaal ter wereld die, naast een klassiek orkest, ook een jazzorkest aan haar naam heeft verbonden.

Het Jazz Orchestra bestaat uit de beste Nederlandse jazzmusici, is stevig geworteld in de Nederlandse big band traditie en neemt daarin terecht een prominente positie in.
Samen met onze dirigenten Dennis Mackrel (chef-dirigent) en Rob Horsting (co-dirigent en onze voornaamste arrangeur) geven onze bandleden een unieke sound aan het JOC.

De sound van het Jazz Orchestra is gebaseerd op die van de tweede helft van de 20ste eeuw en onderscheidt zich door een vol en warm geluid van de blazers, een scherpe timing en een spannende muzikale interactie tussen de musici onderling.
[/read]


Speciale projecten

Vanuit haar voortrekkersrol in de Nederlandse jazz-scene ontwikkelt het Jazz Orchestra steeds nieuwe projecten voor toptalenten in de jazz en het uitbreiden en verdiepen van het bigband-repertoire. Deze projecten verrijken het big band-veld met nieuwe muziek en slaan bruggen tussen verschillende generaties musici en het publiek.

Rhythm Changes
Serie om Nederlands toptalen een podium te geven … [read more]De serie Rhythm Changes heeft Nederlands toptalent als Reinier Baas, Ben van Gelder, Simin Tander, Maarten Hogenhuis, Gideon van Gelder, Morris Kliphuis en Sebastiaan van Bavel een podium gegeven en uitgedaagd zich compositorisch te ontwikkelen door voor grote bezetting te schrijven.[/read]

Arrangers Project
Jonge arrangeurs deden eerste ervaring op met arrangeren voor bigband…
[read more]Het Arrangers Project gaf jonge arrangeurs de mogelijkheid om onder begeleiding van een internationaal gevierde arrangeur/bandleider de eerste ervaring op te doen in het werken met bigband. In dit project hebben we samengewerkt met CODARTS, Hogeschool Zuyd en het Conservatorium van Amsterdam. De arrangementen die hiervoor geschreven zijn zijn ter beschikking gesteld van amateurbigbands in Nederland.

Bekijk hier de volledige bibliotheek van het Arrangers Project

[/read]

Jazz Academy
Nieuwe samenwerking met de masterstudenten van het Conservatorium van Amsterdam…
[read more]De Jazz Academy is een initiatief van het JOC i.s.m. het CvA waarin masterstudenten een intensieve begeleiding krijgen en als stageplek in het JOC mee kunnen spelen. Projectmatig wordt hier steeds gewerkt naar een uitvoering toe.[/read]

Jazz Factory
De kapel van Hotel Arena was in 2017-18 de broedplaats voor nieuwe muziek van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw…
[read more]De kapel van Hotel Arena werd vanaf 2017 de broedplaats voor nieuwe muziek van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Aan de hand van steeds een nieuw thema is het publiek meegenomen in het creatieve proces van het ontwikkelen van onze nieuwe muziek. Ieder concert kende een centraal thema, dat met prikkelende interviews met musici en in teksten van jonge opiniemakers/schrijvers/dichters, voorgedragen door Lucas De Man – onder andere bekend van Kunstuur en Nieuwe Helden, werd gepresenteerd.[/read]

Jazz Orchestra Gaat Vreemd
Het Jazz Orchestra ontmoet jonge multitalenten met een eigen muzikale stijl …
[read more]De afgelopen tijd dook een aantal bandleden met een aantal jonge multitalenten de verschillende studio’s in om te jammen – letterlijk en figuurlijk uit de comfort zone – en om te werken aan bigband-bewerkingen met de stukken van de deelnemers als uitgangspunt.

Bekijk hier het verhaal van Jazz Orchestra Gaat Vreemd[/read]


Musici

Het Jazz Orchestra bestaat uit een selectie van de beste jazzmusici van Nederland: stuk voor stuk excellente solisten, improvisatoren en ensemblespelers. Velen zijn ook werkzaam als componist/arrangeur en de meesten hebben ook een eigen (inter)nationale carrière. De uitstekende kwaliteiten van onze bandleden als arrangeurs en componisten laten we horen op ons album Crossroads, een eigen produktie met composities uitsluitend van onze bandleden. Veel van onze musici combineren hun verbondenheid met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met een aanstelling als hoofdvakdocent aan één de Nederlandse conservatoria.

Musici

  • Simon Rigter
    Tenorsaxofoon en dwarsfluit
    Simon Rigter
    Tenorsaxofoon en dwarsfluit

    Leiden, 1973
    Koninklijk Conservatorium en Hilversums Conservatorium

    Toen ik opgroeide, klonk bij ons thuis altijd jazz. Ik werd er al vroeg door gegrepen en koos net als mijn vader Bob voor de saxofoon.

    Wijze lessen

    Ik huldig het eigenzinnige motto van de Amerikaanse klarinettist en saxofonist John Ruocco: de never practice technique. Verder ben ik beïnvloed door onze landgenoot Ferdinand Povel, die zowel de saxofoon als de fluit beheerst.

    Onvergetelijk

    Magistraal was het concert van Dexter Gordon op het North Sea Jazz Festival. De film Round Midnight was net uit, waarin hij een glansrol speelt. Ik wist niet wat ik hoorde.

    Jazz Orchestra

    Het is geweldig om met musici van zo’n hoog niveau te mogen spelen. Onze concerten met gastsolist Jimmy Heath op saxofoon blijven me altijd bij. Ik zou graag weer maandelijks in een jazzclub willen spelen met het orkest, zoals destijds in het Bimhuis.

  • Sjoerd Dijkhuizen
    Tenorsaxofoon en klarinet
    Sjoerd Dijkhuizen
    Tenorsaxofoon en klarinet

    Groningen, 1972
    Hilversums Conservatorium

    Ik ben saxofoon gaan spelen om dat ik blaasinstrumenten mooi vond en van jongs af aan het liefst luisterde naar jazzmuziek met blazers.
    Ik speel op een Selmer Mark VI, 1961. Die heeft een vol geluid met sizzle.

    Wijze lessen

    Mijn grote voorbeeld is Dexter Gordon, onder andere vanwege zijn geluid. Ik zie hem als een echte jazz-saxofonist. En na mijn conservatorium-opleiding kwam in aanraking met de Lichtenberger Methode.

    Onvergetelijk

    Op mijn 13e hoorde ik Jazz Cafe de Spieghel in Groningen Arnett Cobb met Rein de Graaff - verkocht!

    Jazz Orchestra

    Het is geweldig om sectie te spelen in een goede bigband, concerten te geven met bigband-muziek, maar ook om met regelmaat solisten te begeleiden uit de internationale jazz scene.

  • Marco Kegel
    Altsaxofoon, dwarsfluit, klarinet, sectieleider
    Marco Kegel
    Altsaxofoon, dwarsfluit, klarinet, sectieleider
  • Juan Martinez
    Baritonsaxofoon, klarinet en basklarinet
    Juan Martinez
    Baritonsaxofoon, klarinet en basklarinet

    Leiden, 1965
    Conservatorium Groningen en Maastricht

    Waarom ik voor de sax koos, is heel simpel: de geweldige klank van het instrument. Op mijn zestiende ben ik zelf sax gaan spelen. De baritonsaxofonist staat altijd voor een dilemma: kies je voor een instrument tot lage bes of lage a? Het geluidsconcept is totaal anders. Ik heb lang gezocht naar het optimale instrument. Mijn Selmer Mark VI bariton heeft een prachtig egaal geluid.

    Wijze lessen

    Voor mijn vroege ontwikkeling waren Frans Vermeerssen en Adri van Velsen belangrijk. Frans leerde me autonoom nadenken over muzikale structuren. Adri wakkerde het vuur aan om saxofonist te willen worden. Joe Henderson vormde een belangrijke invloed op mijn spel.

    Onvergetelijk

    Het concert van de Miles Davis Group op het North Sea Jazz Festival 1984 was mijn meest indrukwekkende en intense muzikale ervaring. In Groningen kon je alles en iedereen zien optreden in jazzcafé de Spieghel: Clifford Jordan, Philly Joe Jones, Buddy Tate, Boris van der Lek, Ferdinand Povel, Cees Slinger, Rein de Graaff en ga zo maar door.

    Debuut

    Mijn debuut was met de Tam Tam Fanfare, de band met Frans Vermeerssen. We speelden op de Jazz Marathon in de Oosterpoort in Groningen. Ik raakte al snel verslaafd aan de energie waarvan je deel uitmaakt op het podium.

    Jazz Orchestra

    Ik ben ongelooflijk trots op dit orkest. Zo’n breed repertoire en tegelijkertijd zo avontuurlijk. Dat kan alleen als je echt heel goede musici bij elkaar hebt. En we spelen met de besten. Wat een ervaring was het om de eerste keer in het Concertgebouw met mijn jeugdheld Joe Henderson te spelen! Ik verheug om op de vele schitterende concerten die we nog gaan geven.

  • Jasper van Damme
    Altsaxofoon
    Jasper van Damme
    Altsaxofoon

    Jasper van Damme (1986) studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam, waar hij lessen volgde bij o.a. Dick Oatts, Ferdinand Povel en Benjamin Herman. In 2012 studeerde hij met een 10 af aan de Master-opleiding van het conservatorium van Amsterdam.

    Als solist en bandlid stond Jasper op vele Nederlandse en internationale jazzpodia, waaronder Carnegie Hall, het Koninklijk Concertgebouw en uiteraard het North Sea Jazz Festival.

    De afgelopen jaren won hij verschillende prijzen, meest recentelijk de Dutch Jazz Competition en de Conservatorium Talent Award. Collega’s en critici typeren Jasper als een muzikant die ‘lyrisch en vol overgave’ speelt.

  • Jan Oosting
    Trombonist, sectieleider
    Jan Oosting
    Trombonist, sectieleider

    Emmen, 1968
    Conservatorium Groningen en Hilversums Conservatorium
    trombone

    Het was eigenlijk puur toeval dat ik de trombone ben gaan bespelen . En ik kom er maar niet van af. Bij het Jazz Orchestra pak ik het liefst de Vincent Bach, maar ik speel ook vaak op mijn King. Welke trombone ik gebruik, hangt helemaal van de klus af.  In Groningen begon ik met klassieke muziek, maar al snel maakte ik de overstap naar lichte muziek. Daar voel ik me veel meer thuis.

    Podiumdebuut

    In mijn tweede jaar op het conservatorium speelde ik al mee in klassieke orkesten. Als snel deed ik ook studiowerk. Ik werk nu bijna 25 jaar vooral als freelancer. Dat bevalt me heel goed.

    Wijze lessen

    Ik ben echt een technische speler. Het is een kwestie van gewoon doen: studeren en blijven studeren.

    Onvergetelijk

    De buitenlandse toernees met de band zijn op vele vlakken onvergetelijk!!

    Jazz Orchestra

    Mijn doel is altijd om goed werk af te leveren. Er komen mensen speciaal voor ons naar een zaal en dan leg ik de lat hoog. Ik werk graag met mensen die echt goed zijn. Het Jazz Orchestra is een leuke groep mensen met geweldige solisten.

  • Bert Boeren
    Trombonist
    Bert Boeren
    Trombonist

    Vught, 1962
    autodidact
    trombone

    Toen ik vijftien was, maakte ik deel uit van een clubje vrienden die met carnaval graag bier wilden drinken. Een band leek ons dé manier om dat doel te bereiken. Nadat een paar jongens een instrument hadden gekocht, was er nog een trombone nodig. Ik kocht een ventieltrombone gekocht en ben later overgestapt op schuiftrombone. Nu bespeel ik op een Rath Trombone R1/R2 met ‘goose-neck’.

    Podiumdebuut

    Mijn eerste serieuze gig was als jong talent bij Ted Easton’s Jazzband.  Die hadden in 1975 een nummer 1-hit met het onverwoestbare Oh Monah.  Vlak daarna maakte ik mijn opwachting bij de al even legendarische Dutch Swing College Band.

    Wijze lessen

    Mijn voorbeelden waren J. J. Johnsson, Frank Rosolino, Bob Brookmeyer en Art Pepper. Ik heb veel geleerd van jazzbassist Jimmy Woode, die met Charlie Parker, Billie Holiday en Miles Davis heeft gespeeld. Hij kon feilloos aanwijzen wanneer ik met mijn hoofd speelde en wanneer met mijn hart.

    Onvergetelijk

    In 1978 zag ik Art Blakey & The Jazz Messengers. Die speelden nota bene in Theater de Speeldoos in mijn geboorteplaats Vught. Een ander memorabel concert was met ons eigen orkest en Johnny Griffin, Tony Lovano en James Carter in het Concertgebouw.

    Jazz Orchestra

    Het Jazz Orchestra vormt de rode draad in mijn carrière. Telkens nieuwe projecten, spelen met de allergrootsten der aarde, zelf soleren. Ik kan er uitdrukking geven aan mijn creatieve vermogen. Muziek maken met de allerbeste collega’s van Nederland houd je scherp.

  • Martin van den Berg
    Bastrombonist
    Martin van den Berg
    Bastrombonist

    Veel musici laten niet graag veel over zichzelf los. Muziek is wat zij willen laten horen, en de rest is niet belangrijk.
    Toch wel grappig om te weten dat Martin van de Berg niet alleen bastrombonist is maar dat er ook trombones worden gemaakt van het merk Martin, maar dat Martin zelf een Kuen-Hoyer bespeelt: 'De Orchestra signature is een een zeer verfijnd instrument. Voor mij de eerste bastrombone die een dergelijke excellente toon, kwaliteit en flexibiliteit door alle registers verbindt met een heldere attack op elke noot!'

    Martin van den Berg wordt geprezen om zijn 'rhythmical amazing bassline' en is naast uitvoerend musicus docent aan het Conservatorium van Amsterdam .

  • Ilja Reijngoud
    Trombonist, arrangeur/componist
    Ilja Reijngoud
    Trombonist, arrangeur/componist

    Leiden, 1972

    Als kind luisterde ik voornamelijk naar jazz en klassieke muziek. Vanaf mijn twaalfde ben ik trombone gaan spelen, aanvankelijk in klassieke jeugdorkesten, maar al snel als jong en onervaren speler in de Arnhemse bigband van Guus Tangelder. Bij Guus heb ik de eerste stappen gezet als jazz-speler, kilometers gemaakt in het befaamde George Jazz-Café.

    Podiumdebuut

    Als jongetje van 12 trad ik vaak op met het klassieke Arnhems Interscholair orkest. Mijn eerste serieuze concerten waren in Noorwegen, een heuse tournee terwijl ik nog maar drie maanden en drie noten kon spelen. Ik herinner me voornamelijk sneeuw en lange busritten.

    Wijze lessen

    Geleerd van mijn trombone docenten Herman Nass en Bart van Lier. Die kwamen meestal neer op: hard studeren. Later hebben Jerry van Rooyen, Pierre Courbois, Ack van Rooyen, Jasper van t Hof en Toon Roos mij onbewust veel lessen gegeven: plezier maken, contact maken, open staan, niet oordelen.

    Onvergetelijk

    Mijn eerste concerten met een topband van Cees Slinger (aha, zo gaat dat dus). Verder een CD-opname met Tom Harrell (aha, zo gaat dat dus ook), verder concerten met Scofield, Metheny, George Coleman etc etc. En tot slot alle avonturen beleefd met Jerry van Rooyen.

    Jazz Orchestra

    Het Jazz Orchestra is een geweldige band, vol met muzikale maatjes die ik al een kwart eeuw ken.

    In het verleden heb ik regelmatig ingevallen, soms er voor gearrangeerd, één keer een project gedirigeerd, en nu het voorrecht om als vast orkestlid in een heel fijne en heel goede trombone-sectie te mogen spelen. De band is veelzijdig, herbergt een keur aan goede en eigenzinnige solisten, met twee leiders die beiden geweldig kunnen arrangeren.

  • Martijn van Iterson
    Gitarist
    Martijn van Iterson
    Gitarist

    Leiden, 1970
    Hilversums Conservatorium

    Muziek maken is mijn lust en mijn leven. De muzikale ontdekkingstocht begon op mijn zevende, op een oude gitaar van zolder. Mijn Gibson ES-125 is een cadeau van Wim Overgaauw. Ik kwam vaak bij hem thuis en pakte altijd dezelfde gitaar van de muur. Niet lang voor zijn dood in 1995 zei Wim dat ik de gitaar mee mocht nemen. Nooit ben ik er eentje tegengekomen die me qua klank en energie meer inspireert.

    Podiumdebuut

    In jazzcafé The Duke in Leiden mocht ik meespelen met Split Kick, de band van mijn vader. Zo nerveus ben ik nooit meer geweest. The Duke had elke dag live jazz en elke week jamsessie. Ik speelde er met mensen van hoger niveau. Eigenlijk ben ik zo op mijn zestiende ‘beroepsmusicus’ geworden.

    Wijze lessen

    Elk moment met Wim Overgaauw, de nestor van de Nederlandse jazzgitaar, beschouw ik als wijze les en inspiratie. Lessen op het Conservatorium, samen optreden, praten over muziek in horeca en bij hem thuis, het was allemaal even waardevol. Mijn voorbeelden zijn Wes Montgomery, Jim Hall, Pat Metheny en John Scofield. Behalve door gitaristen ben ik beïnvloed door musici als Miles Davis, John Coltrane, Bill Evans en Herbie Hancock.

    Onvergetelijk

    In 2010 speelden we in Guanajuato, waar de Mexicaanse Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Spanjaarden in 1810 was begonnen. Een podium voor een oude graanschuur, tv-opnames, prachtig weer en duizenden uitzinnige Mexicanen. De band was ‘on fire’, mede geïnspireerd door de Amerikaanse drummer Adam Nussbaum.

    Jazz Orchestra

    Er zijn niet veel bigbands met gitaristen in de ritmesectie. Oprichter Henk Meutgeert heeft het belang hiervan altijd ingezien. De piano en gitaar, toch beide harmonische instrumenten, zijn zo op elkaar ingespeeld dat we elkaar niet in de weg zitten. We hebben vele wereldberoemde solisten mogen begeleiden. Ik voel me bevoorrecht en hoop dit tot in lengte van jaren te kunnen volhouden.

  • Frans van Geest
    Bassist, sectieleider
    Frans van Geest
    Bassist, sectieleider

    Huntington, New York, 1968
    Hilversums Conservatorium
    contrabas

    Van mijn zevende tot mijn twaalfde speelde ik viool. Op mijn vijftiende werd ik gegrepen door de onderkant van de muziek en begon ik met basgitaar. Toen ik twintig was, werd het de contrabas. Mijn huidige contrabas is de beste die ik ooit heb gehad. Hij is gebouwd in 1890 in Mirecourt, Frankrijk. Hij klinkt in alle registers – en ook solistisch – goed met veel laag voor een goede walkin’ sound.

    Podiumdebuut

    Ik was 15 jaar en had mijn allereerste optreden in een clubhuis in Peize, Noord-Drenthe. We hadden een viermansband en speelden garage rock. Voor de gelegenheid was de band uitgebreid met een saxofonist. De gage voor de hele band was 50 gulden.

    Wijze lessen

    Jazzbassist Ray Brown heeft grote invloed op me. Die schitterde van begin jaren ’50 tot eind jaren ’90. Lessen krijg ik door naar zijn opnames te luisteren. ‘Stop nooit met studeren’ schreef John Clayton me ooit eens in een mail. Die raad volg ik op.

    Onvergetelijk

    In 1989 speelde het Ray Brown Trio voor TROS Sessjun. Nick Vollebregt’s Jazz Café trilde op zijn grondvesten door zijn beat en sound. En Brown speelde op mijn versterker. Ons optreden met Elvin Jones met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw vond ik heel speciaal. Hij is een van de allergrootste helden uit de jazz. Het klikte tussen ons en dat voelde erg goed.

    Jazz Orchestra

    Als medeoprichter voel ik me nauw verbonden met het orkest. Op het podium kun je het publiek meenemen in waar jij en je groep mee bezig zijn. Ons repertoire gaat van straight ahead tot modern en fusion. In de ritmesectie grooven we zo hard mogelijk en we streven altijd naar het perfecte optreden.

  • Erik Veldkamp
    Trompettist
    Erik Veldkamp
    Trompettist

    Wapenveld, 1969
    Hilversums Conservatorium

    podiumdebuut

    Met Big Band Multisound uit Apeldoorn, ik moet toen 16 geweest zijn en speelde daar lead trompet.

    wijze lessen

    Focus op de dingen die belangrijk zijn bij het musiceren en dat is samen spelen, dus je oren open zetten en goed luisteren naar de drums en lead trompettist. Gelukkig is dat bij dit orkest geen moeilijke opgave met Wim Both op lead trompet en Martijn Vink op drums!

    onvergetelijk

    Mijn mooiste ervaring met het JOC was toen we een dubbel concert gaven in Beijing (in 2009) met het Singapore Symphony Orchestra in een fantastische zaal (NCPA Concert Hall). We speelde tezamen werken van George Gershwin en ik mocht een feature spelen met de concertmeester van dat orkest. Henk Meutgeert had een mooi arrangement geschreven van "The Man I Love". Dat was een geweldig concert.

     

  • Marcel Serierse
    Slagwerk
    Marcel Serierse
    Slagwerk

    Rotterdam, 1962
    Conservatorium van Rotterdam (cum laude)

    'Na veertig jaar te hebben gespeeld op Premier drums, was de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Mijn DW sets klinken geweldig. Ze zijn super afgewerkt en zien er prachtig uit. Ik gebruik op dit moment drie verschillende series. Voor jazzconcerten gebruik ik de Jazz series met een maple/gumwood ketel,' vertelt Serierse in De Slagwerkkrant.

    Serierse komt uit een muzikale familie en begon met drummen op zijn 6e. In 1990 kreeg Serierse in New York les van de drummers Mel Lewis en Steve Gadd. Hij is een veelgevraagd sessiemuzikant in zowel de pop- als jazzwereld. Alles draait om veelzijdigheid met steeds de juiste feel en sound; een alleskunner die altijd authentiek klinkt.
    Serierse speelde met onder andere Bob Brookmeyer, Michel Petrucciani, Johnny Griffin, Toots Thielemans, Al Jarreau en uiteraard een breed scala aan geweldige Nederlandse musici.

  • Martijn Vink
    slagwerk
    Martijn Vink
    slagwerk

    Culemborg, 1974
    Hilversums Conservatorium

    'Ik speel op drums uit de jaren zestig en zeventig, en ik speel vrij zacht en gebruik oude bekkens met een donkere klank’, aldus Martijn Vink in De Bassist. Martijn Vink geeft ook les aan het Conservatorium van Amsterdam.

    ‘Neerlands beste jazzdrummer’ (De Telegraaf) en ‘de inventiefste drummer van Nederland’ (de Volkskrant) heeft van jongs af aan ervaring opgedaan in big bands en orkesten, vaak met internationaal beroemde gastsolisten.
    ‘Ik heb met heel veel stijlen wat, en ben eigenlijk gewoon in de jazz gerold’, zegt Martijn Vink in een interview met de Slagwerkkrant uit 2011.

     

     

  • Peter Beets
    Pianist
    Peter Beets
    Pianist

    Den Haag, 1971
    Koninklijk Conservatorium Den Haag

    Peter Beets is een pianist van wereldklasse, wat onder andere blijkt uit de prestigieuze prijzen die hij vanaf zeer jonge leeftijd heeft verzameld: op 17-jarige leeftijd de Pall Mall Swing Award in en een jaar later het Prinses Christina Concours. In 1998 - het jaar dat hij afstudeert en de vaste pianist van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw wordt - wint Beets in Parijs de prestigieuze Prix Martial Solal.

    Podiumdebuut

    Peter Beets krijgt muziek met de paplepel ingegoten: klassieke muziek via zijn moeder en jazz via zijn vader. Zijn eerste pianolessen krijgt hij als hij zes is. Vanaf 1985 treedt hij samen met zijn twee broers op als The Beets Brothers en in 1990 verschijnt de eerste cd. Als hij in 2001 zijn veelgeprezen cd New York Trio lanceert, is dat het begin van een bloeiende internationale carrière. Als componist maakt Beets zijn debuut met First Song met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

    Onvergetelijk

    Peter Beets speelde al op jonge leeftijd met jazzgroten als Chick Corea, Wynton Marsalis, Toots Thielemans, Elvin Jones, George Coleman, Johnny Griffin, Benny Golson en John Clayton, maakte cd's met Jeff Hamilton, Larry Grenadier, Greg Hutchinson en Curtis Fuller.

    Jazz Orchestra

    In 2010 ontvangen het Jazz Orchestra en hij een Edison voor de meesterlijke cd Blues for the Date - composities van Peter Beets. Door het gezaghebbende All About Jazz werd Blues for the Date uitgeroepen één van de vijf beste large ensemble albums van dat jaar.

  • Wim Both
    Trompettist, sectieleider
    Wim Both
    Trompettist, sectieleider

    Zuidland, 1964

    'Als ik lead speel denk altijd, hoe zou Wim Both het spelen?', zegt Rik Mol op trompet.nl.  'Ik heb veel respect voor mensen als Wim Both, die zo'n enorme visie hebben als lead. Ik heb erg veel geleerd van hem als het op sectie-spelen aankomt, en ik vind het veel leuker om naast hem zo goed mogelijk 2e te spelen (inclusief alle solo's) dan het zelf lead spelen.'

    Wim Both speelt al geruime tijd bij het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en is daarnaast o.a. leadtrompettist in de WDR Bigband.

  • Ruud Breuls
    Trompettist
    Ruud Breuls
    Trompettist

    Urmond, 1962
    Hilversums Conservatorium/Conservatorium van Amsterdam

    In 1988 won Ruud Breuls de Wessel Ilcken prijs en in 2013 de Laren Jazz Award. Sinds 1990 is hij als docent jazz-trompet verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

    Onvergetelijk

    Ruud maakte deel uit van talloze producties: Bob Brookmeyer, Vince Mendoza, Jim McNeely, Mike Abene, Mike Stern, Bob Mintzer, Joe Lovano, Jeff Beal, Kenny Barron, Ronny Cuber en Bill Holman. Naast het Jazz Orchestra of the Concertgebouw speelt hij onder andere in de Stylus Horns en het Metropole Orkest.

  • Jan van Duikeren
    Trompettist
    Jan van Duikeren
    Trompettist

    Jan van Duikeren

    Schiedam, 1975
    Havo voor Muziek en Dans, Rotterdams Conservatorium
    trompet en flugelhorn

    Ons huis was te klein voor een drumstel en we hadden ook geen auto. Dus koos ik voor een handzaam instrument. Ik speel op een Kanstulkopie van een Conn Connstellation trompet, en op een bugel van Selmer.

    Podiumdebuut

    Toen ik zestien was, trad ik voor het eerst op in een kroeg in Rotterdam. Producent Reyn Ouwehand organiseerde dat. Mijn ouders kwamen kijken. Mijn tweede ‘eerste keer’ was met Udo van Boven in een jazzcafé in Den Haag.

    Wijze lessen

    Jarmo Hoogendijk en Ad van Zon zijn een geweldige inspiratiebron voor mij geweest. Mijn grootste helden zijn James Brown, Stevie Wonder, Clark Terry, Clifford Brown, Miles Davis, Toots Thielemans, Maceo Parker, Quincy Jones.
    Personality, bezieling, goede energie en groove zijn de elementen waar ik gevoelig voor ben.

    Onvergetelijk

    Miles Davis, North Sea Jazz in 1990 en D’Angelo in Montreux in 2000. Zelf spelen met Toots in het Concertgebouw was emotioneel. Benny Golson en Jimmy Heath die ons op hun tachtigste nog alle hoeken van het Bimhuis lieten zien. De waanzinnige timing van Georgie Fame. Mijn persoonlijke hoogtepunten zijn de opnames voor Scribblin’, met daarna optredens in het Concertgebouw en een tour naar Japan. Het gaf een enorme kick om als componist en solist in de Blue Note in Tokyo te staan.

    Jazz Orchestra

    In mijn sectie speel ik met mijn oude helden. Het orkest heeft smoel. Er zitten zoveel verschillende karakters in de band. Dat kan wrijving geven, maar ook tot de mooiste muzikale uitspattingen leiden. Liever dan een gladgestreken ensemble, waarbij iedereen vijf minuten na de laatste noot weer in de auto zit. Ik ben Henk Meutgeert dankbaar voor alle mooie momenten én zijn arrangementen op Scribblin’.


Organisatie

Organisatie

  • Juan Martinez
    Artistiek directeur
  • Jennie Duif
    Zakelijk directeur
  • Hilde Slinger
    Productieleiding
  • Donna Lewis
    Boekingen
  • Arlette Hovinga
    International promotor
  • Vincent Martig
    Producent
  • Koert Berends
    Geluidtechnicus
  • Janna Kröse
    PR & Marketing

Primaire Sidebar

juni 2022
jun 30 2022

Kaseko Time – The Story ft. Ronald Snijders & Jeangu Macrooy

Amare
juli 2022
jul 01 2022

Kaseko Time ft. Ronald Snijders & Band

Keti Koti Festival
jul 16 2022

Kaseko Time ft. Ronald Snijders & Band

Kwaku Festival
jul 29 2022

The Life of Nina Simone ft. Sabrina Starke

Concertgebouw Amsterdam
Geen evenementen gevonden!
Meer laden

Footer

Contact

Contact

Piet Heinkade 5
1019 BR Amsterdam
T +(31) (0)6 1654 2987 – Jennie Duif

Facebook INSTAGRAM Twitter YOUTUBE LINKEDIN spotify

NL Boekingen

Boekingen

Download de Brochure

  • Donna Lewis (Nederland)
  • Danas Skramtai (buitenland)
    00 370 6 87567 11

NL – Technische specificaties

Technische specificaties

Neem contact op met info@jazzorchestra.nl

  • Technical rider JOC 2020
  • Hospitality Rider JOC 2020

Meer informatie

Meer informatie

  • ANBI
  • Privacy
  • Sponsoren en partners
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2022 · Showcase Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in