"Ik ben benieuwd hoe Tania Kross gaat klinken met een big band!”
Alweer de derde editie van het Jazz & Vrijheid Festival komt er aan. Het orkest staat tijdens het festival onder leiding van JOC-trombonist, dirigent én arrangeur Ilja Reingoud. We vroegen hem hoe hij deze concerten beleeft en wat deze avonden zo bijzonder maakt.
Hi Ilja! Je hebt als trombonist veel ervaring met niet-westerse muziek via Fra Fra Sound en de Cubop City Big Band. Hoe ben je daar ingerold
Ilja: “Als student ben ik gevraagd door Lucas van Merwijk en Leslie Lopez voor hun bands. Zonder dat ik iets van die muziek wist ben ik latin en salsa gaan spelen. Toen kwam ik al heel snel in de salsa-scene van Amsterdam terecht en op die manier heb ik ervaring opgedaan. Op een gegeven moment speelde ik in de Cubop City Big Band, Nueva Manteca en de Fra Fra Big Band. Een tijd lang heb ik heel veel verschillende stijlen gespeeld. Ik had daar heel veel interesse in destijds en ik leerde gaandeweg soleren in die muziekstijlen. Ik ben op het Conservatorium van Rotterdam later ook Griekse/Armeense zangeres tegengekomen en ben toen met mijn eigen band met haar gaan spelen. Dat is natuurlijk een hele andere kant op ten opzichte van salsa/latin, maar dat heeft mij zeker gevormd. Ik sta daardoor open voor allerlei verschillende stijlen die ik als jazzmuzikant makkelijk kan implementeren en kan ombuigen naar iets waar ik zelf wat mee kan qua groove en improvisatie. De laatste twee jaar heb ik veel met Izaline Calister gespeeld en hebben we een tour gedaan rondom Tula, de Curaçaose vrijheidsstrijder.”
Wat vind jij inspirerend aan het Keti Koti Galaconcert?
“Ik vind het ten eerste belangrijk dat wij als orkest een muzikale bijdrage kunnen leveren op deze historisch belangrijke dag. In muzikaal opzicht is het inspirerend om elke keer andere muzikanten en solisten te leren kennen en om te merken hoe zij hun muziek beleven. Het zijn solisten die ik als jazzmuzikant binnen jazzorkesten en jazzconcerten niet vaak tegenkom. Ik heb deze editie ook alles zelf gearrangeerd voor het Keti Koti galaconcert. Dat betekent dat ik de specifieke Surinaamse muziekstukken heb bewerkt voor jazz bigband en de uitdaging is om dat op zo’n manier te doen dat iedereen daar tevreden mee is. Zowel de muzikanten met Surinaamse wortels als de jazzmuzikanten moeten hun identiteit erin kunnen vinden.”
Wat kenmerkt voor jou muziek uit Curaçao en de Antillen, is er een gemeenschappelijke deler te vinden?
“Ik vind het ontzettend interessante muziek. Vooral die tumba’s zijn vrij gecompliceerd en moeilijk om te spelen. Het land ligt vlak naast Venezuela, waar van oudsher heel goede muziek en muzikanten vandaan komen. Het is wel duidelijk dat dat deel van Latijns Amerika een heel belangrijke plek inneemt in de muziekgeschiedenis. Het is harmonisch heel rijk en ritmisch heel gecompliceerd. Ontzettend virtuoos. Ik vind de melodieën over het algemeen prachtig. Wat hedendaagse muzikanten uit Curaçao, zoals Randal Corsen en Izaline Calister, er mee doen en er van maken vind ik heel interessant. De muzikale diversiteit uit de Nederlandse Antillen vind ik dan ook heel inspirerend.”
Wat zijn de uitdagingen tijdens het Jazz en Vrijheid Festival?
“Hoe krijg ik die verschillende werelden, solisten en stijlen bij elkaar? En hoe kunnen we het zo arrangeren dat het specifieke karakter van de muziek overeind blijft, dat de solisten tevreden zijn en het jazzorkest het kan spelen zonder de eigenheid van het orkest te verliezen.”
Waar kijk je het meeste naar uit?
“Naar de sfeer van beide avonden. De musici en vooral het publiek zorgen er steeds weer voor dat het naast een moment van herdenking ook steevast een levendige happening is. De stukken van Randal vind ik zelf heel interessant om te dirigeren en ik ben benieuwd hoe Tania Kross gaat klinken met een big band!”
Wat hoop je dat deze avonden teweegbrengen?
“Een avond waar iedereen elkaar accepteert. Zowel muzikaal als sociaal. We hebben met z’n allen hetzelfde doel voor ogen: samen muziek maken en luisteren en samen stilstaan bij deze ingrijpende historische gebeurtenis. We laten, in deze tijd van segregatie, zien en horen dat er ook letterlijk een ander geluid is: dat van integratie, samenspel, respect voor de ander en interesse in de ander.”