Leer improviseren in een Big Band!
Over het educatieproject
Het Jazz Orchestra van het Concertgebouw biedt leerlingen uit het voortgezet onderwijs een educatief project aan. Ze kunnen een workshop improviseren volgen met aansluitend een bezoek aan het concert. Tijdens het muzikale project doen de leerlingen actief mee. Begeleid door professionele musici leren ze de wereld kennen van de jazzmuziek en worden uitgedaagd om zelf beats en melodieën te bedenken en de sprong te wagen naar het spelen in het moment. Samen muziek maken zorgt voor verbinding en saamhorigheid en het stimuleert de hersenen.
Tijdens de serie Dutch Jazz Heritage brengt het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, in samenwerking met het Nederlands Jazz Archief, de legendarische nachtconcerten uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw weer tot leven voor nieuwe generaties. Elk concert kent als thema een musicus die het onderwerp zal zijn van het educatieve project; Improshop! Winkelen in de Dutch Jazz Heritage shop.
Jazz bestaat uit improviseren en de kracht zit hem in het samenspel van de overige musici, van de band. Samenspelen is geven en nemen en continu communiceren. Luisteren naar subtiele aanwijzingen die ze elkaar geven: een accent van de drummer of een knikje van de trompettist. Buster Williams over samenspelen met Miles Davis: “With Miles, it would get to the point where we followed the music rather than the music following us.”
Improvisaties worden gespeeld op het akkoordenschema van een nummer. Het schema staat vast en wordt steeds herhaald. Door deze gemeenschappelijke basis ontstaat de ruimte om te improviseren. De improviserende muzikanten kunnen nieuwe melodieën ontdekken, omdat ze samen met de rest van de klas dezelfde basis spelen.
Route van het educatieproject
- Lesbrief voor de (muziek)docent
- Workshop in de klas (40 minuten)
- Workshop in de klas met JOC musicus (40 minuten)
- Bezoek aan schoolconcert
Er draait momenteel een pilot van dit project op het CSB Amsterdam
Opzet Workshop
De workshop maakt gebruik van de 6 muzikale domeinen: bewegen, luisteren, zingen, spelen, noteren/componeren en improviseren. Leerlingen worden actief betrokken bij de workshop. Stil zitten is trouwens lastig.
Basis schema workshop:
Warming up (check in)
Lesonderdeel 1
Lesonderdeel 2
Energizer
Lesonderdeel ..
Check out
Tijdens de workshop maken we gebruik van het lesmateriaal improviseren van het JOC & Leerorkest.
Leerdoelen
RELEVANTE KERNDOELEN: sluiten aan bij de volgende kerndoelen geformuleerd door SLO:
54: De Leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
leerlingen (ll) ontdekken de lijn van ontstaan Jazz naar Big Band Swing
ll weten welke instrumenten in de Big Band zitten (wat is eigenlijk een trompet etc?)
ll weten wat een Big Band is
ll weten verschil tussen improviseren/componeren/arrangeren
ll improviseren op een blues schema
ll weten wat een blues is
ll voelen de swing (met opvatting achtste worden gespeeld alsof ze deel uitmaken van de triool en zonder opvatting
ll weten wat ritme, beat, break, melodie, harmonie is
ll ervaren de kracht van spelen in een sectie
ll verwerken emoties in een melodie
ll weten meer over Sonny Rollins (thema Dutch Jazz Heritage)
Contact
Neem bij vragen of interesse contact op met educatiemedewerker Jurgen van Loenhout via jurgen.van.loenhout@jazzorchestra.nl