JOC
EN/NL Agenda Leeg
  • Home
    • Nieuws
    • Over het JOC
      • Concertagenda
      • Programma's
        • Big Sounds Amsterdam
      • Educatie & Talent
        • Kijk & Luister
          • Webshop
          • Steun JOC en word soulmate!
            • JOC Productions: Lucas Santana
            • Fotoalbums
            • Aanmelden nieuwsbrief
            • Contact
            • English
              home / Onderwijs / Retteketet, wat is toch eigenlijk een trompet? (PO)

            Retteketet, wat is toch eigenlijk een trompet? (PO)

            Reis mee naar het begin van de Big Band jazz: naar Kansas City

             

            Over het educatieproject

            Al doende maken de leerlingen kennis met de Big Band bezetting, Retteketet, wat is eigenlijk een …. ? Ladder, fiets, boon, hoe klinkt de …. . Stop, u verlaat hier een veilige zone, ja maar, hoe klinkt dan eigenlijk de …. ! En we vergeten natuurlijk niet de ritme sectie, de motor van de band; vroem vroem op zoek naar mooie klanken! Als alles dan tegelijk klinkt dan hebben we een heuse Big Band Sound!

            We maken een reis vol beats en bodypercussie vanaf de tijd van het ontstaan van de Jazz in Storyville - New Orleans, naar de dampend dansende en zingende mensen op de muziek van de swingende Big Bands.

            Gelukkig is Iedereen vanmorgen wakker geworden en de vraag is nu, hoe voelde je je op het moment dat je net wakker werd. In welke gemoedstoestand verkeerde je? Stemmingen! Lukt het je om je stemming om te zetten naar een melodie, het juiste timbre, de juiste time, de juiste feel. We gaan het samen ontdekken for real! 

             

            Route van het educatieproject

            1. Lesbrief voor de (muziek)docent
            2. Workshop in de klas (30-40 minuten)
            3. Bezoek aan schoolconcert

            De workshop maakt gebruik van de 6 muzikale domeinen: bewegen, luisteren, zingen, spelen, noteren/componeren en improviseren. Leerlingen worden actief betrokken bij de workshop. Stil zitten is trouwens lastig!

            Leerdoelen

            RELEVANTE KERNDOELEN: sluiten aan bij de volgende kerndoelen geformuleerd door SLO:
            54: De Leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
            56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

            leerlingen (ll) ontdekken de lijn van ontstaan Jazz naar Big Band Swing
            ll weten welke instrumenten in de Big Band zitten
            ll weten wat een Big Band is
            ll weten verschil tussen improviseren/componeren
            ll kunnen meespelen met een een blues 
            ll voelen de swing (met opvatting achtste worden gespeeld alsof ze deel uitmaken van de triool en zonder opvatting)
            ll weten wat ritme, beat, break, melodie, harmonie is
            ll ervaren de kracht van spelen in een sectie
            ll verwerken emoties in muziek

            Contact

            Neem bij vragen of interesse contact op met educatiemedewerker Jurgen van Loenhout via jurgen.van.loenhout@jazzorchestra.nl

            Foto's

            Contact


            info@jazzorchestra.nl
            Piet Heinkade 5
            1019 BR Amsterdam

            Jazz Orchestra of the Concertgebouw

            Digital Design & Website by RAMDATH

            Boekingen & Pers


            Jennie Duif
            00 31 61654 2987

            Danas Skramtai (Internationaal)
            00 370 6875 6711

            Agenda


            Concerten


            Kijk & luister


            Over JOC


            Organisatie

            English


            Technical and hospitality rider
            Privacy
            Sponsoren en partners
            Aanmelden nieuwsbrief
            ANBI
            Presskit