Reis mee naar het begin van de Big Band jazz: naar Kansas City
Over het educatieproject
Al doende maken de leerlingen kennis met de Big Band bezetting, Retteketet, wat is eigenlijk een …. ? Ladder, fiets, boon, hoe klinkt de …. . Stop, u verlaat hier een veilige zone, ja maar, hoe klinkt dan eigenlijk de …. ! En we vergeten natuurlijk niet de ritme sectie, de motor van de band; vroem vroem op zoek naar mooie klanken! Als alles dan tegelijk klinkt dan hebben we een heuse Big Band Sound!
We maken een reis vol beats en bodypercussie vanaf de tijd van het ontstaan van de Jazz in Storyville - New Orleans, naar de dampend dansende en zingende mensen op de muziek van de swingende Big Bands.
Gelukkig is Iedereen vanmorgen wakker geworden en de vraag is nu, hoe voelde je je op het moment dat je net wakker werd. In welke gemoedstoestand verkeerde je? Emoties! Lukt het je om de emotie om te zetten naar een melodie, het juiste timbre, de juiste time, de juiste feel. We gaan het samen ontdekken for real!
Route van het educatieproject
- Lesbrief voor de (muziek)docent
- Workshop in de klas (30-40 minuten)
- Bezoek aan schoolconcert
De workshop maakt gebruik van de 6 muzikale domeinen: bewegen, luisteren, zingen, spelen, noteren/componeren en improviseren. Leerlingen worden actief betrokken bij de workshop. Stil zitten is trouwens lastig!
Leerdoelen
RELEVANTE KERNDOELEN: sluiten aan bij de volgende kerndoelen geformuleerd door SLO:
54: De Leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
leerlingen (ll) ontdekken de lijn van ontstaan Jazz naar Big Band Swing
ll weten welke instrumenten in de Big Band zitten
ll weten wat een Big Band is
ll weten verschil tussen improviseren/componeren
ll kunnen meespelen met een een blues
ll voelen de swing (met opvatting achtste worden gespeeld alsof ze deel uitmaken van de triool en zonder opvatting)
ll weten wat ritme, beat, break, melodie, harmonie is
ll ervaren de kracht van spelen in een sectie
ll verwerken emoties in muziek
Contact
Neem bij vragen of interesse contact op met educatiemedewerker Jurgen van Loenhout via jurgen.van.loenhout@jazzorchestra.nl