Ontdek de Boomwhacker Big Band Blues en geef er je eigen kleur aan!
Over het educatieproject
We nemen je mee in het leven van Akono, een tot slaaf gemaakte jongen. Weg van thuis met alle geuren en kleuren die hij kent. Aan de hand van zijn verhaal leren we over moed, vrijheid en de kracht van liefde en hoop en we ontdekken dat alle kleuren welkom zijn in de blues! Tijdens het Jazz & Vrijheid festival van 29 juni tot 1 juli herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij, en zetten we de rijke muziekculturen van Curaçao en Suriname in de spotlight. Hier omheen maken we dit educatieprogramma.
We starten op de plantages waar mensen hard moesten werken en waar het lied Pakudo ons mee neemt met de Tambú en de Chapi naar die tijd. Er werd muziek gemaakt met bodypercussie, call / response met zang en de voorwerpen die klanken maakten welke voorhanden waren. Later komen de instrumenten erbij. Een trompet, saxen, trombones, slagwerk, bas. Mensen maken mooie dansen op de muziek die steeds swingender werd en met een orkest dat steeds groter werd! In de grote orkesten blijft het mogelijk om dat wat je mooi vindt te spelen, je improviseert een solo met je eigen kleurenpalet. Ontdek de Boomwhacker Big Band Blues en geef er je eigen kleur aan!
Route van het educatieproject
- Lesbrief voor de (muziek)docent
- Workshop in de klas (30-40 minuten)
- Bezoek aan schoolconcert
De workshop maakt gebruik van de 6 muzikale domeinen: bewegen, luisteren, zingen, spelen, noteren/componeren en improviseren. Leerlingen worden actief betrokken bij de workshop. Stil zitten is trouwens lastig!
Leerdoelen
RELEVANTE KERNDOELEN: sluiten aan bij de volgende kerndoelen geformuleerd door SLO:
54: De Leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
leerlingen (ll) ontdekken de lijn van ontstaan Jazz naar Big Band Swing
ll weten welke instrumenten in de Big Band zitten
ll weten wat een Big Band is
ll weten verschil tussen improviseren/componeren
ll kunnen meespelen met een een blues
ll voelen de swing (met opvatting achtste worden gespeeld alsof ze deel uitmaken van de triool en zonder opvatting)
ll weten wat ritme, beat, break, melodie, harmonie is
ll ervaren de kracht van spelen in een sectie
ll verwerken emoties in muziek
ll weten wat we herdenken en vieren met het Jazz en Vrijheid festival
Van dit project vindt er een pilot plaats bij OBS De Stap te Landsmeer
Contact
Neem bij vragen of interesse contact op met educatiemedewerker Jurgen van Loenhout via jurgen.van.loenhout@jazzorchestra.nl