Frans van Geest
Contrabas
Huntington, New York, 1968
Hilversums Conservatorium
contrabas
Van mijn zevende tot mijn twaalfde speelde ik viool. Op mijn vijftiende werd ik gegrepen door de onderkant van de muziek en begon ik met basgitaar. Toen ik twintig was, werd het de contrabas. Mijn huidige contrabas is de beste die ik ooit heb gehad. Hij is gebouwd in 1890 in Mirecourt, Frankrijk. Hij klinkt in alle registers – en ook solistisch – goed met veel laag voor een goede walkin’ sound.
Podiumdebuut
Ik was 15 jaar en had mijn allereerste optreden in een clubhuis in Peize, Noord-Drenthe. We hadden een viermansband en speelden garage rock. Voor de gelegenheid was de band uitgebreid met een saxofonist. De gage voor de hele band was 50 gulden.
Wijze lessen
Jazzbassist Ray Brown heeft grote invloed op me. Die schitterde van begin jaren ’50 tot eind jaren ’90. Lessen krijg ik door naar zijn opnames te luisteren. ‘Stop nooit met studeren’ schreef John Clayton me ooit eens in een mail. Die raad volg ik op.
Onvergetelijk
In 1989 speelde het Ray Brown Trio voor TROS Sessjun. Nick Vollebregt’s Jazz Café trilde op zijn grondvesten door zijn beat en sound. En Brown speelde op mijn versterker. Ons optreden met Elvin Jones met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw vond ik heel speciaal. Hij is een van de allergrootste helden uit de jazz. Het klikte tussen ons en dat voelde erg goed.
Jazz Orchestra
Als medeoprichter voel ik me nauw verbonden met het orkest. Op het podium kun je het publiek meenemen in waar jij en je groep mee bezig zijn. Ons repertoire gaat van straight ahead tot modern en fusion. In de ritmesectie grooven we zo hard mogelijk en we streven altijd naar het perfecte optreden.