Suzan Veneman
Trompettist, dirigent JONG JOC
Assen, 1990
Prins Claus Conservatorium in Groningen en Rutgers University in New Jersey, USA
Ik ben begonnen op bugel toen ik 9 jaar oud was. Ik kom uit een muzikale familie van koperblazers, dus muziek werd er met de paplepel ingegoten.
Omdat mijn oudere zus bugel speelde in de fanfare dacht ik, dat ga ik ook doen. Ongeveer 4 jaar later wilde ik graag overstappen op de trompet, die had meer pit vond ik. Desondanks bugel is altijd dicht bij m'n hart gebleven.
Ik speel momenteel op een custom model MG Trumpets van trompetbouwer Mark Geelen, en een Yamaha Bobby Shew Flugelhorn, model YFL6310Z.
Deze bugel is het instrument waarop ik ooit ben begonnen, een speciaal instrument voor mij dus - en een blijvertje. Na een lange periode Yamaha trompetten te hebben bespeeld vond ik het tijd voor een frisse, nieuwe start. Ik heb Mark Geelen leren kennen via een goede vriend en (trompet)collega en was heel erg onder de indruk van zijn instrumenten. Na een periode van uitproberen en afstemmen op mijn voorkeuren heeft Mark mijn trompet gebouwd. Het is een heel ander instrument, maar met karakter, een prachtige sound en hij speelt heerlijk!
Podiumdebuut
Waarschijnlijk de plaatselijke fanfare als kind!
Voorbeelden
Wat betreft trompet zijn grote voorbeelden voor mij Freddie Hubbard, Woody Shaw, Roy Hargrove, John Swana en Joe Magnarelli. Ik wil eigenlijk veel meer namen opnoemen. Iedereen heeft iets moois te vertellen op zijn/haar manier. Andere muzikale voorbeelden zijn voor mij Herbie Hancock, Joe Henderson, Vince Mendoza, Michael Brecker en Stevie Wonder. Maarja hier geldt weer dat ik eigenlijk een hele waslijst van namen wil opgeven..
Onvergetelijk
Een lastige vraag! Als luisteraar vond ik Earth Wind & Fire heel bijzonder en gaaf om te zien/horen (dat was in 2014), ook Herbie Hancock en het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza op North Sea Jazz (2013) was heel indrukwekkend. Als speler denk ik dat North Sea Jazz met mijn eigen sextet (2022), het meeste indruk heeft gemaakt!