Juan Martinez
Artistiek leider, Baritonsaxofoon, klarinet en basklarinet
Leiden, 1965
Conservatorium Groningen en Maastricht
Waarom ik voor de sax koos, is heel simpel: de geweldige klank van het instrument. Op mijn zestiende ben ik zelf sax gaan spelen. De baritonsaxofonist staat altijd voor een dilemma: kies je voor een instrument tot lage bes of lage a? Het geluidsconcept is totaal anders. Ik heb lang gezocht naar het optimale instrument. Mijn Selmer Mark VI bariton heeft een prachtig egaal geluid.
Wijze lessen
Voor mijn vroege ontwikkeling waren Frans Vermeerssen en Adri van Velsen belangrijk. Frans leerde me autonoom nadenken over muzikale structuren. Adri wakkerde het vuur aan om saxofonist te willen worden. Joe Henderson vormde een belangrijke invloed op mijn spel.
Onvergetelijk
Het concert van de Miles Davis Group op het North Sea Jazz Festival 1984 was mijn meest indrukwekkende en intense muzikale ervaring. In Groningen kon je alles en iedereen zien optreden in jazzcafé de Spieghel: Clifford Jordan, Philly Joe Jones, Buddy Tate, Boris van der Lek, Ferdinand Povel, Cees Slinger, Rein de Graaff en ga zo maar door.
Debuut
Mijn debuut was met de Tam Tam Fanfare, de band met Frans Vermeerssen. We speelden op de Jazz Marathon in de Oosterpoort in Groningen. Ik raakte al snel verslaafd aan de energie waarvan je deel uitmaakt op het podium.
Jazz Orchestra
Ik ben ongelooflijk trots op dit orkest. Zo’n breed repertoire en tegelijkertijd zo avontuurlijk. Dat kan alleen als je echt heel goede musici bij elkaar hebt. En we spelen met de besten. Wat een ervaring was het om de eerste keer in het Concertgebouw met mijn jeugdheld Joe Henderson te spelen! Ik verheug om op de vele schitterende concerten die we nog gaan geven.